پریسا ترابی مدیر اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مصرف قرص آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع ، درد معده، اسهال و یبوست داشته باشد و مصرف قرص آهن شب قبل از خواب عوارض آن را میکاهد.
مدیر اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با فارس افزود: نیاز زنان به آهن در دوران بارداری تا 2 برابر قبل از بارداری افزایش پیدا میکند. این افزایش نیاز به آهن برای رشد جفت و جنین به حدی است که به هیچوجه از طریق مصرف مواد غذایی تأمین نمیشود.
اگر میخواهید خوشتیپ بمانید، بدانید: وام انسان را چاق میکند
دانشمندان آلمانی با انجام یک پژوهش روی شهروندان کشورهای غربی دریافته اند افرادی که بیش از دیگران وام می گیرند و بدهکارند، بیشتر از چاقی رنج می برند.
واحد مرکزی خبر به نقل از روزنامه اینترنتی روسی لنتا گزارش داد: در سالهای گذشته شمار ساکنان کشورهای غربی که از عهده بازپرداخت وام ها برنمی آیند بسیار افزایش یافته است و حدود سه میلیون نفر معادل 7/6% خانواده های آلمانی با چنین مشکلی روبرو هستند.
مرتضی صفوی متخصص تغذیه گفت: روغن زیتون باعث پایین آمدن فشار خون و کلسترول خون میشود و از بروز بیماریهای قلبی پیشگیری میکند.
این متخصص تغذیه در گفتگو با فارس افزود: زیتون رسیده از نظر طب قدیم گرم است و روغن زیتون گرم و خشک است.
وی گفت: روغن زیتون نرمکننده و صفرابر است و خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش میدهد و مصرف روزانه زیتون از امراض قلبی و سرطان جلوگیری میکند.
دانشمندان هلندی میگویند ؛ مصرف مواد غذایی و سبزیجاتی مانند کرفس و جعفری که حاوی فلاونوئید آپیژنین هستند به پیشگیری از بروز سرطانخون کمک میکند.
به گزارش ایسنا، مایکل پپلنبوش پژوهشگر دانشگاه گرونینگن در هلند گفت: آزمایشات نشان داد؛ آپیژنین که به طور معمول در میوهها و سبزیجات یافت میشود، توانست رشد دو نوع سلول بیمار در سرطان خون را تا 50 درصد متوقف کرده و شانس نجات آنها را کاهش دهد.
هر گونه مواد غذایی که انسان مصرف میکند، حاوی مقادیر مختلف ریزمغذی و درشت مغذی است. این مواد به قدری اهمیت دارند که نبود آنها در غذای انسان باعث بروز مشکلات و در نهایت سوءتغذیه در افراد میشود.
حال سوال اینجاست که ریزمغذیها و درشت مغذیها چه نوع ترکیباتی هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟
محققان دریافتند عصاره پوست پرتقال منجر به مرگ از پیش برنامهریزی شده سلولهای سرطان پستان میشود.
به گزارش ایسنا، نتایج مطالعهای که توسط سرگن و همکارانش انجام شد، نشان میدهد که پوست پرتقال تازه حاوی موادی به نام فلاونوتیملا است که اثرات ضدسرطان خود را از این طریق بروز میدهد.
رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: ٧١ درصد افراد گروه میانسالان و ١٥ درصد جوانان از چاقی و اضافه وزن رنج می برند. دکتر پریسا ترابی با بیان این مطلب به خراسان گفت: در حال حاضر عمده ترین خطرات تغذیه ای جامعه شامل بالا بودن مصرف نمک و غذاهای شور، کاهش مصرف میوه و سبزی، روند رو به رشد غذاهای آماده و نوشابه های گازدار و بالا بودن مصرف گروه نان و غلات است.وی افزود: همچنین از عوارض الگوهای نادرست تغذیه ای و عادات بد غذایی می توان به اضافه وزن و چاقی، افزایش فشار خون و چربی خون، دیابت، ابتلا به سرطان در بلندمدت، پوکی استخوان و ضعف سیستم ایمنی بدن اشاره کرد
سالانه ٩/٢ میلیارد لیتر «نوشابه مضر» را به خورد مردم می دهند
؛چندی پیش در سایتی آمده بود که اگر تکه ای گوشت گاو را در یک کاسه نوشابه گازدار قرار دهید، پس از دو روز ناپدید می شود و یا برای تمیز کردن ظروف چینی و رفع چربی از لباس، کافی است از این نوشابه ها استفاده کنید. اسید سیتریک موجود در این نوشابه ها آلودگی را به راحتی از بین می برد، اسید فسفریک ناخن را در مدت حدود ٤ روز حل می کند، همچنین کلسیم را از استخوان ها می زداید و عامل اصلی افزایش روزافزون پوکی استخوان است.جدای از این که در این اطلاعات تا چه حد غلو شده و تا چه اندازه واقعی است، همه ما بارها شنیده ایم که نوشابه های گازدار برای سلامتی مضر است، اما معمولا بی توجه از کنار این شنیده ها می گذریم.این در حالی است که بارها و بارها درباره مضرات این نوع نوشیدنی ها شنیده ایم اما گویا نمی خواهیم تحت هیچ شرایطی آن را از سفره رنگین غذایی مان حذف کنیم.
دانه سویا از بروز سرطان های شایع در زنان جلوگیری می کند
دانه سویا از بروز سرطان های شایع در زنان از قبیل سرطان سینه، تخمدان و رحم جلوگیری می کند.مسعود کیمیاگر در گفت و گو با فارس افزود: سویا دارای پروتئین زیاد، اسیدهای آمینه ضروری، کلسیم، آهن و فیبر است. وی گفت: دانه سویا برای سلامت قلب، کاهش بیماری های قلب و عروق، سلامت استخوان ها، جلوگیری از سرطان، کاهش عوارض یائسگی مفید است و به عنوان یک ماده غذایی مفید در رژیم غذایی هر فردی لازم است.
امروزه با توسعه زندگی ماشینی و مشغله کاری، دیگر مردم به ویژه زنان رغبتی به آشپزی در منزل ندارند و حاضرند غذاهای آماده میل کنند، سوسیس و کالباس از جمله این غذاهای آماده است به ویژه این که کودکان تمایل بسیاری برای خوردن آن دارند. خوب است بدانیم سوسیس از کلمه یونانی Salsus به معنای «نمک شور» گرفته شده و کالباس kielbasaنیز در واقع نوعی سوسیس لهستانی است، در ایران به تمام سوسیس های حجیم که به طور معمول به صورت سرد مصرف می شود، کالباس گفته می شود.
نداشتن چاقی و برآمدگی اطراف شکم به ظاهر زیبایی می بخشد و بهترین روش، سوزاندن چربی اطراف شکم از طریق تغذیه مناسب و ورزش است.تعدادی موادغذایی چربی سوز مناسب در مطلبی از Healthnews آورده شده است. این مواد عبارت است از:
والدین نباید هیچ گاه از تهدید کردن و حتی تشویق بی رویه برای غذا دادن به کودک استفاده کنند. بهترین و موثرترین روش در مورد کودکان کم اشتها این است که هرگز نسبت به غذا خوردن و نخوردن کودک واکنش نشان ندهند و حساسیت های او را تحریک نکنند. دکتر مسعود کیمیاگر در گفت وگو با ایسنا گفت: کودکان غذا خوردن همراه با اجبار را دوست ندارند. گاهی اغلب پدر و مادرها از این روش برای تغذیه کودکانشان استفاده می کنند که پزشکان نیز با این روش مخالفند.
متخصصان تغذیه می گویند کم خوری تضمینی برای کاهش وزن نیست.
به گزارش واحد مرکزی خبر گروهی از کارشناسان تغذیه المان در جدیدترین تحقیقات خود در زمینه درمان اضافه وزن که در نشریه دوماهانه پزشکی تغذیه این کشور نیز منتشر شده است، دریافتند اصول کلی رژیم غذایی برای همه کارامد نیست و مقدار مواد غذایی و برنامه ای که هر فرد در رژیم غذایی خود دنبال می کند در واقع یک موضوع شخصی است.
مصرف سبزیجات از تخریب سلولهای مغزی جلوگیری میکند
تحقیقات نشان می دهد؛ مصرف میوه و سبزی به عنوان منبع غنی از آنتی اکسیدان از آسیب و تخریب سلول های مغز جلوگیری می کند.
دکتر محمدرضا خطیبی متخصص تغذیه در گفتوگو باایسنا با بیان این مطلب، گفت: آنتی اکسیدانها مولکولهایی هستند که برخی مواد سمی موسوم به رادیکال های آزاد را در بدن خنثی میکنند و مانع تخریب سلولهای حیاتی بدن و تشکیل غدد سرطانی میشوند.
میوه های آبدار برای حفظ تناسب اندام بسیار مناسب هستند
پزشکان، استفاده از میوه ها به جای تنقلات را به عنوان میان وعده غذایی توصیه می کنند تا از این طریق تناسب اندام، حفظ و از چاقی جلوگیری شود. آنها در بررسی های خود دریافته اند که مصرف تنقلاتی از قبیل پفک و چیپس به عنوان میان وعده غذایی ارزش چندانی ندارد و بهتر است به جای این تنقلات از میوه هایی از قبیل سیب استفاده شودکه آبدار است. میوه های آبدار در مقایسه با تنقلات، کالری کمتری در بدن ایجاد می کنند، حاوی مواد مغذی بیشتری هستندو اشتهای افراد را برای خوردن که سبب چاقی می شود کاهش می دهند. البته در مصرف میوه ها باید دقت کرد زیرا آنگونه که برخی معتقدند، مصرف موز به جای شکلات چندان رویه صحیحی نیست زیرا موز کالری زیادی در بدن ایجاد می کند.
نوشته شده توسط Dr.Mortezavy در تاریخ یكشنبه، ۲۲ آذر ۱۳۸۸ (167 بار مطالعه شده است) ارسال نظر
افزایش 5 درصدی احتمال ابتلابه دیابت به ازای هر یک کیلو اضافه وزن
مدیر عامل انجمن دیابت گفت: به ازای هر یک کیلوگرم اضافه وزن ، احتمال ابتلابه دیابت در فرد، به میزان 5 درصد افزایش می یابد.نیکوسخن گفت: چاقی، سابقه خانوادگی ابتلابه بیماری دیابت ، عدم تحرک، استرس، چربی خون و مصرف سیگار، از جمله عواملی است که خطر ابتلابه دیابت را افزایش می دهد. وی با بیان اینکه در اطراف ایران 5 کشور با شیوع دیابت بالاقرار دارند، اظهارداشت: متاسفانه ازبین 10 کشوری که بیشترین میزان شیوع دیابت را دارند کشورهای امارات متحده عربی ، عربستان سعودی ، بحرین ، کویت و عمان جزء این کشورها به شمارمی روند و در اطراف ایران قرار دارند. نیکوسخن با اشاره به روند رو به رشد ابتلابه دیابت در جهان اظهارداشت : اگر در سال 1985 ، سی میلیون نفر به دیابت مبتلابودند در سال 2000، این رقم به 150 میلیون نفر رسید و پیش بینی می شود در سال2010 تعداد مبتلایان به 285 میلیون نفر و تا سال 2030 نیز این تعداد به 435 میلیون بیمار در جهان برسد.
نوشته شده توسط Dr.Mortezavy در تاریخ شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۸۸ (86 بار مطالعه شده است) ارسال نظر
تاثیر رنگ های منفی بر کودکان
امروزه با تولید مواد خوراکی متنوع و نیز گسترش روزافزون فست فودها، مطمئن بودن از سالم بودن غذاها بسیار دشوار شده است.
با افزایش مصرف چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و ... به دلیل افزودنی های خوراکی موجود در آنها، سلامت غذاها مورد تهدید واقع شده و نگرانی افراد از تاثیرات نامطلوب آنها بر بدن انسان خصوصاً کودکان افزایش یافته است.
یک وعده غذایی خوشمزه قطعا باید لبخند رضایت را به چهره شما بنشاند، نه این که چهره تان را قرمز و برافروخته کند، بنابراین اگر پس از خوردن برخی غذاها و تنقلات دچار خارش، سوزش و حساسیت شُدید، بدانید که به آن ماده غذایی خاص آلژری دارید و باید از مصرف آن پرهیز کنید. محققان تغذیه در یک مقاله جدید، فهرستی از مهمترین مواد غذایی آلرژی زا را منتشر کرده اند که اطلاع از آنها پیشگیری را آسانتر می کند.
استفاده از غذاهای آماده احتمال ابتلابه افسردگی را افزایش می دهد
استفاده از غذاهای آماده علاوه بر بیماری های قلبی و سرطان، خطر ابتلابه افسردگی را نیز افزایش می دهد. محققان با بررسی شمار زیادی از افراد و تغذیه آنان دریافتند افرادی که به میزان زیادی از غذاهای فرآوری شده استفاده می کنند، به مراتب بیش از دیگران به افسردگی دچار می شوند.براساس این بررسی، مصرف غذاهایی مانند سوسیس، کالباس و کنسروهای مختلف، احتمال ابتلابه این بیماری را دست کم 53 درصد افزایش می دهد. این بررسی همچنین نشان می دهد مصرف میوه و سبزی باعث کاهش ابتلابه افسردگی می شود.
نوشته شده توسط Dr.Mortezavy در تاریخ چهارشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۸۸ (80 بار مطالعه شده است) ارسال نظر
مصرف زیاد نوشابه های گازدار و شیرین برای کلیه مضر است
متخصصان تغذیه هشدار دادند: مصرف زیاد نوشیدنی های گازدار و شیرین، عملکرد کلیه را دچار اختلال می کند. نتایج یک تحقیق جدید که در نشست سالانه انجمن نفرولوژی آمریکا ارائه شده است، نشان می دهد، افرادی که رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر زیادی سدیم یا نوشابه های شیرین مصنوعی است بیشتر دچار مشکل و کاهش عملکرد کلیه ها می شوند. محققان تاکید کردند: هرچه مقدار مصرف این نوشابه ها بیشتر باشد میزان کاهش کارآیی کلیه ها افزایش می یابد.
نوشته شده توسط Dr.Mortezavy در تاریخ یكشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۸۸ (80 بار مطالعه شده است) ارسال نظر